Här finner du som elkund information som vi löpande skickar ut.
Teknik i Västs kundservice har som vi tidigare meddelat fått samtal från kunder som blivit kontaktade av säljare av elavtal som agerar oseriöst och lurar in kunder i dyra elavtal.
Senast handlade det om telefonförsäljare, men tidigare har också oseriösa dörrförsäljare förekommit som påstår att de har ett samarbete med oss på Arvika Teknik eller Arvika Kraft. Detta stämmer inte, INGA sådana samarbeten förekommer.
Som kund hos oss vill vi att du ska känna dig trygg och därför vill vi här ge dig några bra tips för att undvika att fastna i dyra elavtal som kan bli svåra att ta sig ur.
”Du betalar för mycket i dag” Säger säljaren att du betalar för mycket och att de kan sänka din kostnad? De vet inte vad du har för pris på ditt avtal idag om inte du talat om det.
”Vi har lägst påslag i branschen” Att ett bolag har lågt påslag säger ingenting – påslaget kan vara lågt men tas igen på annan del av totalpriset.
”Du får elen till vårt inköpspris” Vissa säljer ”el till inköpspris” och vill få detta att låta som att de har ett bra erbjudande – men det beror ju helt på vad deras inköpspris är? Ofta är dessa aktörer dyra när man räknar ihop totalkostnaden.
”Du ska få ett kampanjpris av mig” Se upp med rabatter – vad blir priset när rabatten upphör? Ofta gäller kampanjen tre månader, pris på resterande månader vill man inte prata om.
”Vi fixar allt, jag behöver bara en fullmakt från dig” Var försiktig med att signera fullmakter. Oseriösa elhandelsbolag har ofta fullmakter som är giltiga i två år, allt för att kunna ta tillbaka elleveranser långt efter samtalet.
Östra Esplanaden 5
12. Administration
671 81 Arvika
Organisationsnummer: 556829-3269
Elhandelsansvarig