Kundinformation

Bild på inzoomad del av transformatorstation

Här finner du som elkund information som vi löpande skickar ut.

Varning för oseriösa försäljare!

Teknik i Västs kundservice har som vi tidigare meddelat fått samtal från kunder som blivit kontaktade av säljare av elavtal som agerar oseriöst och lurar in kunder i dyra elavtal.
Senast handlade det om telefonförsäljare, men tidigare har också oseriösa dörrförsäljare förekommit som påstår att de har ett samarbete med oss på Arvika Teknik eller Arvika Kraft. Detta stämmer inte, INGA sådana samarbeten förekommer.

Som kund hos oss vill vi att du ska känna dig trygg och därför vill vi här ge dig några bra tips för att undvika att fastna i dyra elavtal som kan bli svåra att ta sig ur.

Hur brukar det låta?

”Du betalar för mycket i dag” Säger säljaren att du betalar för mycket och att de kan sänka din kostnad? De vet inte vad du har för pris på ditt avtal idag om inte du talat om det.

”Vi har lägst påslag i branschen” Att ett bolag har lågt påslag säger ingenting – påslaget kan vara lågt men tas igen på annan del av totalpriset.

”Du får elen till vårt inköpspris” Vissa säljer ”el till inköpspris” och vill få detta att låta som att de har ett bra erbjudande – men det beror ju helt på vad deras inköpspris är? Ofta är dessa aktörer dyra när man räknar ihop totalkostnaden.

”Du ska få ett kampanjpris av mig” Se upp med rabatter – vad blir priset när rabatten upphör? Ofta gäller kampanjen tre månader, pris på resterande månader vill man inte prata om.

”Vi fixar allt, jag behöver bara en fullmakt från dig” Var försiktig med att signera fullmakter. Oseriösa elhandelsbolag har ofta fullmakter som är giltiga i två år, allt för att kunna ta tillbaka elleveranser långt efter samtalet.

Vad kan man göra då?

  • Energimarknadsbyrån har en listalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster över bolag med många klagomål på kort tid – välj bort dessa!
  • Fråga vad totalpriset inklusive allt blir.
  • Kolla vad den fasta avgiften är – den har ofta större betydelse än några öres skillnad per kWh.
  • Fråga efter det som kallas jämförpris. Alla leverantörer ska redovisa totalkostnaden vid tre förutbestämda årsförbrukningar; 2000 kWh (lägenhet), 5000 kWh (villa utan elvärme) och 20000 kWh (villa med elvärme).
  • Be att få avtalsförslaget skriftligt så att du har koll på vad du köper.
  • Utnyttja ångerrätten om det blir fel – som konsument har du 14 dagars ångerrätt enligt distanshandelslagen.
  • Tänk sunt och enkelt, inget elhandelsbolag bedriver ren välgörenhet, någonstans ska pengarna in.
  • Prata med oss, ta fram ditt elavtal eller ett förslag du fått så kan vi jämföra och komma med tips.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 1 oktober 2020
Sidansvarig: Niclas Olsson